Ifjú tehetség az etyeki borrégióban- Szijjártó Előd

2022. február 01. 18:15 - GastroGuide

Friss, újvilági nézőpont a borkészítésben:  Szijjártó Előd

Ezúttal egy kiemelkedően tehetséges, fiatal borászt mutatunk be olvasóinknak. Szijjártó Előd a híres kaliforniai Napa-völgyben tanulta a prémium borkészítés fortélyait, a jövőt pedig az etyeki pezsgőben látja, ez igazi szenvedélye.

 

Hogyan lettél borász?

Viszonylag hamar eldöntöttem, hogy a borkészítés az, amivel igazán foglalkozni szeretnék. Szőlész-borász mérnök szakot végeztem a Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetemen, de ez nem volt elég, tovább szerettem volna fejleszteni magam. 2018-ban fél évet töltöttem Kaliforniában egy privát borászatban, gyakornokként. Ez egy olyan high-end pincészet, ahol csak a prémium és presztízs értékű termékekre fókuszálnak. Az ott eltöltött csodálatos időszak egyébként merőben meghatározta a jövőbeni munkámat, nagyon sokat tanultam.

 

077fe7fc-6e3e-4a55-9ef4-23e29bb7e08a.jpeg

 

Egyedül voltál, aki ekkor ott tanult?

A birtoknál hatan voltunk hasonló pozícióban: három olasz, egy osztrák és egy amerikai borász, illetve én. Szuper és tartalmad időszak volt, azóta is ápolom az ott született barátságokat.

 

Hogyan jutottál ki, hogyan jött a lehetőség?

Őszinte leszek, nem olyan romantikus történet ez: egyszerűen a Google-ben rákerestem a Wine Jobs Caifornia nevű oldalra és ott jelentkeztem egy állásinterjúra. Küldenem kellett egy önéletrajzot és motivációs levelet is, majd egy online videós interjú következett, így nyertem felvételt.

 

Eleve úgy indultál, hogy csak fél év lesz? Nem akartál több időt kint tölteni?

Szívem szerint még maradtam volna, de nehéz elintézni a vízumot. Nagyon élveztem és elképesztően sokat lehetett tanulni arról a magasfokú precizitásról és magas minőségű borkészítésről, ami jellemzi őket. Ott egy palack bor 1000 dollárnál kezdik, és ezek nem túlárazott termékek: ilyen mértékű minőséget kell elképzelni. Ez egy másik dimenzió.

 

Ennek az is lehet az oka, hogy hagyományos keretek között művelik a földet, készítik a borokat?

Abszolút, igen. Sokkal nagyobb szerepe van az emberi tényezőnek. Az a pincészet, amelyiknél én is dolgoztam, egy kisebb borászat. Iinkább az európai elvek mentén készültek a borok, nem a tipikus újvilági hozzáállással.

 

551f7aba-e61d-4acb-9480-18e131b4cdaa.jpeg

 

Mihez kezdtél, miután hazajöttél ezzel a tudással?

2019 februárjában kezdtem építeni a borászatomat. Számomra a kezdetektől egyértelmű volt, hogy ha Magyarország, akkor Etyek. Ennek több oka van: egyrészt hiszek az etyeki pezsgőben, másrészt nekem fontos, hogy milyen borturisztikai lehetőségeket kínál egy borvidék. Etyeket ilyen szempontból kiemelkedőnek tartom, nagy potenciált látok benne.

 

Mi volt a következő lépés a hely kiválasztása után?

Van egy befektetőtársam, akivel együtt kezdtük el megteremteni a szükséges feltételeket, majd a terület vásárlások után elkezdődött a valódi munka. 2019-ben már megvolt az első saját szüret. A kezdet nem volt egyszerű, kihívások elé állított a koronavírus, nehezített terepen kellett helyt állni.

 

Milyen borokkal kezdtél?

Az első tételek között már elkészült a pezsgő, ami most került forgalomba, lévén ez egy palackos erjesztésű tétel. Készítettem egy fehér és egy rozé gyöngyözőbort. Egy hordóban erjesztett és érlelt, amerikai stílusú chardonnay is a kezdetektől elérhető, ez nem az a hagyományos és megszokott magyar karakter. Emellett a pinot noir és a sauvignon blanc is szerepel a portfólióban. Egyébként az általam készített borok mindegyikében érezhető az újvilági behatás, korántsem hagyományosak. Új nézőpontokból közelítem meg a borkészítést, ahogyan a borok struktúráját is. Nem szokványos receptúrákról van szó, szeretnék úttörővé válni. Nagy öröm számomra, hogy az etyeki pezsgővel kapcsolatban egyre többen vagyunk, akik hasonlóképpen és komolyan gondolkodnak róla. Ez egyre csak erősödni fog.

 

A pezsgő nálad egyfajta szenvedély, jól látom?

Teljes mértékben az! Ezt akarom tökéletesíteni, olyan bort és élményt szeretnék alkotni, ami bárhol megállja a helyét. Fontos, hogy a pezsgőkészítés egy igen hosszú út, de alázatos és alapos munkát teszek bele. Azt gondolom, hogy hamarosan egy olyan termék lesz a kezünkben, amely a nemzetközi porondon is kiemelkedővé válhat. Etyeknek, ennek a borvidéknek szerintem a pezsgőkészítés jelenti a jövőt,  hatalmas potenciált látok benne.

 

cfa4ae00-3830-45ec-a05b-cdbcd5442ad2.jpeg

 

Mivel egy nehéz időszakban kezdtél, saját felületen is értékesítesz, van webshopod?

Igen, nagyon fontosnak találom, hogy a vásárlók, érdeklődők közvetlenül is megtalálják és megkóstolhassák a boraimat. Igyekszünk folyamatosan fejleszteni az értékesítést, egy ideje a hazai vendéglátásra is kiemelten fókuszálunk. Egyértelmű cél, hogy minél több magas minőséget képviselő helyen ott legyek a borokkal. Mostanra többek között a Bartók Bisztróban, az óbudai Pastrami Étteremben, a Bortodoor City-ben vagy a Gigi's Budapestben is jelen vagyunk. 

komment
süti beállítások módosítása